آنالیز فوتبال

http://socceranalyze.rozblog.com/

مشکلات اساسی فوتبال ایران؛ دلیل عقب ماندگی تیم ها + راه حل

مطئمنا جایگاه ایران مخصوصا لیگ این کشور جایگاه بالاتری دارد. در اینجا مشکلات را به دو دسته عوامل خارجی و داخلی تقسیم بندی میکنیم     الف) عوامل داخلی  1. کیفیت بازیکنان در سالیان

مطئمنا جایگاه ایران مخصوصا لیگ این کشور جایگاه بالاتری دارد. در اینجا مشکلات را به دو دسته عوامل خارجی و داخلی تقسیم بندی میکنیم     الف) عوامل داخلی  1. کیفیت بازیکنان در سالیان

آخرین نوشته ها

Last posts

آخرین ارسالی های انجمن

last answers on forum
  1. به زودی ....

    0 مشاهده 0 پاسخ ---
  2. به زودی ....

    0 مشاهده 0 پاسخ ---
  3. به زودی ....

    0 مشاهده 0 پاسخ ---
  4. به زودی ....

    0 مشاهده 0 پاسخ ---
  5. به زودی ....

    0 مشاهده 0 پاسخ ---
مشکلات اساسی فوتبال ایران؛ دلیل عقب ماندگی تیم ها + راه حل
خلاصه تحلیل :

مطئمنا جایگاه ایران مخصوصا لیگ این کشور جایگاه بالاتری دارد. در اینجا مشکلات را به دو دسته عوامل خارجی و داخلی تقسیم بندی میکنیم

 


 

الف) عوامل داخلی

 1. کیفیت بازیکنان

در سالیان اخیر مشاهده گر آن بودیم که بازیکنان های ارزان قیمت و با سطح پایین جذب میشوند. سن بالا، آماده نبودن بدن ها و نداشتن انگیزه های زیاد از جمله عواملی است که در روند تاثیر گذاری آنها تاثیر میگذارد.

راه حل=> سازمان ها و فدراسیون لیگ ایران میتوانند جلوی ورورد بازیکنان کم کیفیت را بگیرد. بازیکنانی که بابرچسب خارجی و برزیلی و یا اروپایی وارد ایران میشوند که باید به فوتبالیست بودن آنها تامل کرد!

 

 

 

 

2. داوری

مهم ترین بحثی که در سال های اخیر ملاحظه گر آن بودیم، حواشی داوری و قضاوت است. صحبت هایی از حضور VAR در ایران شد که با مهاجرت علیرضا فغانی، گویا کنسل شد!

در این سال ها اشتباهات زیادی از داور دیده شده که شاید به خیلی از تیم ها بابت امتیاز یا صعود لطمه زده است. این مشکل داوری در ایران منتهی نمیشود و در اروپا و دیگر نقاط هم همین مشکل وجود دارد ولی توانستند با کمک داور ویدئویی تا حدودی آن را رفع کنند. 

راه حل=> مسئولین میتوانند با ارائه طرح VAR در ایران و حداقل در شهر های بزرگ مثل تهران، اصفهان، مشهد و تبریز و خوزستان، جلوی این اشتباهات را بگیرند و دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشند

 

 

3. مدیریت و سازمان های مسئول

 

به احتمال زیاد بعد از شنیده شدن این خبر، هواداران پرسپولیس و استقلال شاکی میشوند. اگر به تاریخچه مدیریت باشگاه های بزرگ مثل همین استقلال یا پرسپولیس بکنید، میبینید مدیران و مسئولان زیادی در این چند ساله جا به جا شده اند! افراد مدیر در این چند ساله انتخاب های غیرمعقولانه و غیر حرفه ای را داشته اند. برای مثال چند نمونه را برای شما ذکر میکنیم: 

  • برانکو ایوانکویچ: این مربی کروات در سه سال و نیم حضورش توانسته بود به خوبی تیم را بشناسد و با ساخت پرسپولیس قدرتمند، با یک بحث و لج بازی از طرف مدیران پرسپولیس از این تیم جدا شد! 

  • آندرا استراماچونی: مربی ایتالیایی جانشین فرهاد مجیدی در استقلال شد. پس از استارت کارش در لیگ برتر ایران با باخت های زیاد، در عرض چند هفته تیمش محتول شد و نتایج فوق العاده ای کسب کرد. در حالی که از قبل به مدیران باشگاه استقلال گفته بود که باشگاه را در صورتی که پولش را ندهند ترک میکند ولی این را نادیده گرفتند!

  • میزبانی آسیا: بزرگترین مشکل تیم های ایرانی، گرفتن حق میزبانی و بازی در کشور ثالث است! وقتی کشور هایی چون عربستان و امارات با بهانه های مزحک و خنده دارش دلایلی می آوردند تا از ترس به تهران نیایند، مسئولین و مدیران به راحتی چشم پوشی میکنند. درحالی که ایران میتوانست به دلیل جنگ بودن عربستان، همین حرف ها را تحویل AFC دهد (مثال های دیگری هستند که به آنها اشاره نشد: مثل خرید های بد، حفظ نکردن بازیکنان خوب و..)
راه حل=> انتخاب مسئولان ومدیرانی که آشنایی با این فضا را دارند و توانایی و حرفه این کار را دارند میتواند به ایران کمک کند، وقتی فردی از یک تیم ایرانی عضو هیات مدیره است و این فرد از فوتبال چیزی نمیداند، چه توقعی از فوتبال ایران داریم؟

4. سطح امکانات

وقتی کیفیت چمن و زیر ساخت های ایران با دیگر کشور ها یا حتی حاشیه خلیج را مشاهده میکنیم، حدود 60 یا 70 سالی از آنها عقبیم! چمن های مصنوعی، نداشتن استادیوم های مجهز از جمله دلایلی هستند که از لحاظ امکانات ما از دیگران به شدت عقبیم. شاید دلیل مصدومیت یا خستگی زیاد بازیکنان ناشی از نداشتن محل خوب برای تمرین یا بدن سازی است.

دیدار تیم شهرداری ماهشهر و پرسپولیس در رقابت های حذفی

 

راه حل=> ساخت و یا توسعه و بازسازی بعضی از استادیوم ها میتواند به ما کمک کند. میتوان در شهر های بزرگ و اصلی تیم های فوتبالی، حداقل یک استادیوم به روز اروپایی ساخته شود.


5. دو قطبی شدن فوتبال ایران در سال های اخیر

فوتبال ایران فقط دو قطب پرسپولیس و استقلال شده است... این حرف، حرف اکثر مربی ها مسئولین و بازیکنان دیگر تیم ها است. آیا درست است؟ اگه به گذشته برگردیم، تیم های استقلال و پرسپولیس از جایگاه بالاتری در میان هواداران و مسئولین هستند، به عنوان مثال در سال گذشته دولت بودجه این دو تیم را داد تا از لیگ قهرمانان آسیا 2019 حذف نشوند! بازی شهرآورد که در این چند ساله یک بازی اکثر خشک و بی روح شده، با بازی های دیگه مثل سپاهان_ذوب آهن، استقلال و پرسپولیس_سپاهان، شهر خودرو_تراکتور چنان تفاوتی ندارد. یا مثال دیگر چندسالی است که رقابت های مختلف نام این دو تیم به عناون قهرمان عناوین دیده میشود

 

راهحل => اگر فدراسیون به تیم های دیگر بها دهد مطمئنا آنها هم میتوانند سخت و مجکم با پرسپولیس و استقلال رقابت کنند. تیم های چون شهرخودرو، فولاد، سپاهان و یا تراکتور تیم های خوبی هستند که شایستگی در آُسیا را دارند!


6.حواشی

 

 

بهتر است با این تصویر شروع کنیم! تصویری کاملا جا افتاده میان مردم! فوتبال ایران رفته رفته با سرعت بسیار زیاد به سمت حواشی سوق داده میشود. از بازیکنان تا تیم ها حواشی زیادی دارند، از حواشی کلوپ شبانه علیرضا جهانبخش، سلفی های متعدد سردار آزمون با دختر ها، داستان های سوشا مکانی و...

راه حل=> باشگاه ها و سازمان ها میتوانند با این جور بازیکنان به شدت برخورد کنند! برای مثال داوران توجه بیشتری به بازیکنانی داشته باشد که استاد به پا کردن جنگ روانی هستند و یا با جریمه کردن آنها، نشان دهند قاطع هستند!


7. بدوجه و مشکلات مالی

مشکلات مالی در ایران گریبان بیشتر تیم ها را چه بالاجدول و یا چه پایین جدول و یا لیگ های پایین تر را گرفته است! اکثریت بازیکنان جدای مطالبات امسالشان، پول قرارداد سال قبل را کامل نگرفته اند در این راه باشگاه های زیادی به خواطر این مشکلات مثل صبای قم، راه آهن و یا نفت تهران در سال های اخیر منحل شدند!


راه حل=> باز برمیگردیم به مدیریت، اگر مدیریت با بازیکنان قرارداد مناسبی ببند و هزینه های اضافی نداشته باشند(جریمه شدن ها، صندلی شکستن، خرید بازیکنان اضافی و خارجی بی کیفیت و..) و با انتخاب اسپانسر های خوب میتوانند این مشکلات را برطرف کنند


 

8. نبود آکادمی بزرگ و توجه به تیم های پایه

جای دور نرویم! همین باشگاه های آسیایی که پیشرفت خوبی داشته اند (ازجمله قطر، ژاپن و عربستان و...) با برنامه ریزی بر روی استعداد یابی و پیدا کردن بازیکنان خوب و مناسب از سنین پایین بوده است . کمپ اسپایر قطر یکی از بهترین آکادمی های جهان است و الان ستاره های خوبی به این کشور مثل موئز علی معرفی کرده!


راه حل=> برنامه های جذاب و مفید مثل ستاره شو میتواند به این راه کمک کند ولی کافی نیست! باید در هر شهر یا حداقل شهر های پرجمعیت و فوتبال پسند، آکادمی های نیمه مجهز برای انوا سنین با مدیریت فدراسیون فوتبال ساخته شود تا بازیکنان خوبی در آینده داشته باشیم.

 


ب) عوامل خارجی

1. لژیونری، یادگار کیروش

در دوران کیروش بود که لژیونری بازار گرمی برای جوانان فوتبالی کشورمان بود. از مهم ترین دلایل افت لیگ فوتبال ایران، رفتن بازیکنان ملی پوش و سرشناسمون به دیگر لیگ های اروپایی است. این کار با هدف بزرگ شدن و پیشرفت انجام میشود

 راه حل=> با کمک به انتخاب لژیونر ها، حداقل به تیم های خوب روانه شان کنیم! افرادی که به تیم های درجه دوم اروپا یا عربی میروند و به لیگ ایران ترجیح میدهند، دچار پشیمانی میشوند. انتخاب مدیربرنامه و مشاور خوب بازیکن، نقش پررنگی در این انتخاب دارد!

2. خارجی بی کیفیت

در این چند سال، تنها هدف باشگاه ها برای خرید خارجی، امیدواری به هواداران و ایجاد شور و اشتیاق بوده ولی این معیار های انتخابشان چیست؟ هدف باشگاه ها که فقط به دنبال خرید آنها هستند، بازیکنانی هستند که ارزان قیمت اند و رزومه آنها چندان مهم نیست. از این بازیکن ها مثال های زیادی میتوان زد، چه سرخابی و یا تیم های دیگر 

راه حل=> راه حل آن تنها و تنها انتخاب درست و با معیار های آمار خوب، قبولی بازی در ایران و آسیا و دیگر فاکتور ها در کنار ارزان بودن آن است

 

 

3. مشکل ارز و بانکی

در همین گذشته بود که مربی های خارجی پرسپولیس و استقلال به دلیل مشکل مالی جدا شدند! با وجود تحریم ها علیه ایران و بانک های ایرانی، باشگاه ها نمیتوانند بدون واسطه دلار را به بازیکنان خارجی اش بدهد همین مسئله باعث خشم و ترک باشگاه میشود.

 

 

راه حل=> قبل از بستن قرارداد، به میزان پول خود و توانایی هامون نگاه کنیم و بعدا به مربی یا بازیکن شرایط ایران را بگوییم، اپشن های اضافه که بازیکن یا مربی میتواند به راحتی برود، درصورتی که پول مدهند و.. حذف شود


4. بی تعصب بودن خارجی ها

شاید اشاره رسانه ها به نداشتن تعصب یا اهمیت بازی ها و باشگاه برای وی است. آنها این انتقاد را میکنند که بازیکنان با هدف پول بازی میکنند و وقتی پول بهشان نرسد به راحتی از ایران میرود. 

راه حل=> اگر بازیکن های خوبی جذب کنیم که هدف آنها نه پول و رفاه باشد بلکه پیشرفت و جام، میتواند به باشگاه ها هم کمک زیادی داشته باشد. تعصب یکی از نکاتی است که رسانه ها و طرفداران به آن حساس اند و بعضی ها معتقد اند که یکی از مشکلات نداشتن تعصب و علاقه به باشگاه است

5. جلوه بد رسانه ای ایران

شاید بعضی از بازیکنان با بی جایگاه بودن تیم ایران و لیگ این کشور در آسیا پیشنهاد هارا رد کنند. بازیکنانی که تحت تاثیر قرار می گیرند و به دنبال رد کردن این پیشنهاد هستند.

 


در مقاله ای که خوندید، حاصل تحقیق و تفکر ساعت ها فکر بنده بوده است. این ها مشکل ها، مثال ها و راه حل هایی بوده که به ذهن نویسنده گان این مقاله رسیده است. ایران و تیم هایش میتوانند با رعایت اعمال بالا، پیشرفتی چشم گیر داشته باشند.

 

 

ادامه مطلب گزارش کد : 5

رتبه بندی تیم های ملی

رده بندی بهترین تیم های ملی جهان

رده بندی تیم های باشگاهی جهان

رده بندی رسمی تیم های باشگاهی جهان

رده بندی بهترین مربی های جهان

لیست بهترین سرمربی های فوتبال جهان